19 Mart 2014 Çarşamba

GISELLE BALESİ

Geçtiğimiz hafta ülke gündeminden, üzüntüden, sinirden, sıkıntıdan bunalıma girdiğimiz bir dönemde küçük bir değişiklik yapalım, aylar öncesinden biletini satın aldığımız Giselle balesine gidelim dedik. Söylemeye utanıyorum ama uygun zaman olmadığından mıdır yoksa son 10 yıla kadar küçük şehirlerde yaşadığımdan mıdır bilmiyorum ama bu benim izlediğim ilk bale yapıtı.
Biz Kadıköy belediyesinin yenilenme çalışmalarında bolca destek olduğu Süreyya Operası'nda izledik Giselle'i. Yapıt hakkında öncesinde edindiğim bilgileri ve değerlendirmemi de sizlerle paylaşmak istiyorum. Adolphe Adam'ın Giselle'i romantik balenin en önemli yapıtlarından. Tema tabiki aşk. Sınıflar arası aşkın imkansızlığı ile zengin erkek fakir kız ikileminde ulaşılması güç aşk ve hassas kalpler çeşitliliğinde yer bulmuş kendisine. Konu aşk olunca klişe gelebilir size belki ama gerçek dünya ile ruhlar alemindeki geçiş koreografik olarak da işlenince estetiği çok güçlü bir eser çıktı karşımıza. 
Konuyu detaylandırmak gerekirse; Dans etmeyi çok seven fakat hasta bir kalbe sahip olan Giselle, soylu olduğunu saklayarak kendisiyle flört eden Kont Albrecht'e aşık olur. Balenin başında, kıyafetlerinden, elinin her daim kılıcında olduğu soylu tavırlarından ve yamağından anlıyoruz zaten  Albrecht'in soylu bir prens olduğunu. Kırılgan kalbi ile bir soyluya aşık olduğunu bilmeyen Giselle, Kont Albrecht ve kendi sınıfından olup Giselle'e aşık olan Hilarion arasında Yeşilçam filmlerini aratmayan bir aşk üçgeni yaşanır bolca. Bir gün Soylu Prenses'in köyü ziyaret etmesiyle gerçekler ortaya çıkar. Gerçek Soylu Prenses'in Albrecht'in nişanlısı olmasıdır. Gerçekle yüzleşmeye ve yaşamaya dayanamayan Giselle delirerek ölür. 2. perde Giselle'in hayali ve Albrecht'in pişmanlık dolu yakarışlarıyla geçer...
2 perdeden oluşan ve yaklaşık 2 saat süren Giselle hakkında detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz. Büyüleyici bale kültürüyle belki biraz geç tanıştım ama Giselle sayesinde güzel bir açılış yaptım. Yakında devamı da gelecek...

3 yorum:

  1. Çok merak ettiğim bir bale Giselle , her giden de çok beğeniyor neyse ki :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım siz de izleme fırsatı bulursunuz en kısa zamanda :)

      Sil
  2. Bir masal gibi, ben de izlemek isterim:)

    YanıtlaSil

Yorumlarınız benim için önemli. Teşekkürler